صفحه‌ی 206

*/قضاوت/*


الف.

سلام.

  علاقه به دسته‌بندی و برچسب زدن و نام گذاشتن روی آدمی را هم ندارم. چرا که اصلن هم‌این دسته بندی‌ها هم در هر صورت چیزِ نسبی‌ایست. بخواهی حساب کنی آب چیزِ مایعی نیست، چون جوش که بیاید باز هم‌ آب هست ولی مایع نیست، بلکه گاز است، حالا شاید دل‌ت بخواهد اسم‌ش  بگذاری بخارِ آب. ولی این همان آب است که حال شده گاز. و یا  باز هم‌این‌ آب توی سرمای زیر صفر درجه که بماند می‌شود جامد، در صورتی که همان آب است، باز نام‌گذاری شد و یخ نام گرفت. ولی این همان آب است، حالا اسم‌ش هرچه که می‌خواهد باشد. تازه این آب است. این آب است و سه حالت دارد. آدمی هزاران و هزاران جورِ مختلف حالت دارد، آب که باشد در مقابل گرما بخار می‌شود ولی آدمی، یک‌جا خودش را باد می‌زند، یک‌جا مقاومت می‌کند و هیچ به‌ روی مبارک‌ش نمی‌آورد، یک‌جایی هم پا می شود و لباس‌های‌ش را در می‌آورد.

  باز همان آب دسته‌بندی‌ها‌ی‌ش و نام‌گذاری‌های‌ش قابل قبول‌تر است. ولی برای آدمی نمی‌شود دسته‌بندی کاملن مشخصی و استانداردی داشت. سر دعوا که از یکی فحش می‌خورد و هزار جور جواب مختلف می‌دهد، نام‌ش می‌‌شود بی‌ادب، اما دوست‌ش از سرِ شوخی فحش می‌دهد و جوابی هم دریافت می‌کند، اما این‌جا می‌شود آدمِ شوخ!
  اصلن قضاوت کردن کارِ آدمی نیست، نمی‌دانم، شاید کارِ هیچ موجود نیست. کاری که ما هر روزه داریم انجام می‌دهیم. فلانی توی دسته‌ی بدهاست و آن‌ یکی توی دسته‌یِ خوب‌ها. حالا این قضاوت‌ها اصلن برای خودمان باشد که به‌درک ! می‌رویم برای این‌ و آن‌ هم بازنشر می‌کنیم. نه منظورم توی فضای مجازی نیست، توی فضای واقعی حتا."دیدی فلانی چه قدر احمقِه، می‌دونی چه‌کار کرده؟ به‌ش پیش‌نهاد رشوه دادن قبول نکرده." حالا  من که خودم این‌ها را دارم می‌گویم؛ نه این که خودم اصلن قضاوت نمی‌کنم، نه، اصلن من بدتر از همه هم هستم. اما حالا چاره چیست؟
  بیایید قضاوت‌های خوب‌مان را برای این و آن تعریف کنیم و تازه اول‌ش یک "به نظرم..." هم اضافه کنیم، چرا که خیلی‌ها فکر می‌کنند که تو نشسته‌ای و با چند نفر بزرگ و عاقل و بالغ صحبت کرده‌ای تا به این نتیجه رسیده‌ای، پس نظرت را می‌برد به‌جای نظر خودش جا می‌زند و چندتا هم می‌گذارد روی‌ش! و وای که اگر بد قضاوتی باشد... و هم‌این طور سعی کنیم قضاوت‌های بدمان را فقط بگذاریم برای خودمان، هم‌این! چاره‌ی دیگری سراغ داری؟
برای‌م شعر خواهی خواند؟ [ ۸ ]
. عارفه .
۲۳ دی ۱۷:۵۹
چه خوبش چه بدش باید بمونه واسه خودمون!

ولی خب خوبش شاید بهتر باشه :/

پاسخ :

سلام.

درست!!
البته که قضاوت خوب‌مان اگر در واقعیت بد باشد که به حال خودمان بد است!

ولی خب آرام آرام!!! ما فعلن همان بدها را نگوییم انجام وظیفه کرده‌ایم!
. عارفه .
۲۳ دی ۱۸:۲۸
سلام
دقیقا بخش اول پاسختونومیخواستم بگمااا ولی دیگه نگفتم!
آره خب درست می گید...

پاسخ :

سلام.

:))
Death MJ
۲۳ دی ۱۹:۱۵
سلام
قضاوت نکنی هم قضاوت میشی
ببین کی بهت گفتم !

پاسخ :

سلام.

خب به درک، من از اون آدمایی‌م که به حرف مردم اهمیت نمی‌دم، هر چیزی می‌خوان به‌م بگن! من از اون آدمایی‌م که به خوب بودنه خودم فکر می‌کنم تا حرف‌های نادرست مردم!!!

آخرش‌م سرمو به بادم می‌دم!
ببین کی به‌ت گفتم!
Death MJ
۲۳ دی ۱۹:۳۲
خیلی خوبه که آدم به خوب بودن و خوب موندن خودش اهمیت بده...

به نظرم باید به حرف مردم اهمیت داد.(منظورم آنالیز کردنه...)
گاهی قضاوتای اشتباه مردم واقعا هم اشتباه نیستن :|

پاسخ :

خب اونا قضاوتِ اشتباه نیستن که!!!
درسته باید سنجش بشن!!!!
طاها مهاجر
۲۴ دی ۰۸:۱۴
بسم الله
آب که بخار می شه دیگه آب نیست اتفاقا! آب مایعی است بی رنگ و بی بو و بی مزه و دارای سیلان!
انسان هم همینه . تا وقتی انسانه که خلق و خوش انسانی باشه .
وقتی عوض شد انسان دیگه ست ! یا حتا یه موجوده دیگه!
اگر قرار و بنا بر این بود که قضاوت کار انسان و موجود نباشه ، پس این همه عدلیه و نظمیه برای چیه؟
اگر قرار و بنا بر این بود که قضاوت نکنیم ، این همه دستور امر به معروف و نهی از منکر برای چی بود؟
اصلا و اساسا خدا به انسان عقل داده برای قضاوت . قضاوت بین همه چیز و همه کس

پاسخ :

اعوذ به الله من شیطان الرجیم.
و هر کس نظر خودش رو داره!
ینی شما اساسن می‌خوای بگی که وقتی آب بخار می‌شه چیزی غیر از H2O هست؟؟؟؟
و من هم شنیدم که می‌گن اصولن، آب، تن‌ها چیزیه که به هر سه حالت روی زمین موجوده!!!!
این همه عدلیه و نظمیه شخص خاصی داره که خیر سرش درس خونده تا قضاوت کنه! (هرچند که خیلی از اون‌ها هم هیچی حالی‌شون نیست!)
در ثانی، بنای امر به معروف و نهی از منکر اینه که بری به طرف بگی آقا من این چنین چیزی از شما دیدم، دلیل خودت رو بگو، اگه واقعن گناه کاری بیا امر به معروف‌ت کنم!!! نه این که بری کل محله رو خبر کنی، آخرین نفری هم که می‌فهمه خود شخصِ به ظاهر (شاید) گناه‌کار باشه که آخه!!!!
و اصلن و اساسن خدا عقل رو داده برای قضاوت، به شرطی که موقع قضاوت ازش کار بکشیم!!!!!!!!!!! حالا قضاوت بینِ همه چیز و همه‌کس و ناکس!!!
طاها مهاجر
۲۴ دی ۱۲:۰۳
پس خوبه که متقاعد شدی هرکسی حق قضاوت داره ...

پاسخ :

سلام.
داره، ولی می‌شه بگی که موقع قضاوت از عقل‌ش کار می‌کشه؟!
مــــــــ. یــ.مــ
۲۴ دی ۱۷:۰۳
:)
قضاوت هم که شغل ِ نهان خیلیاس این روزا

پاسخ :

سلام.

درسته!
فـ . میم
۲۸ شهریور ۰۹:۴۴
به‌شدت عاقلانه نوشته شده بود این پست، به شدت حرف‌های خوبی می‌زد، ممنونم:)

پاسخ :

سلام...

من که تصویر ذهنیِ خوبی ازش در حافظه‌م نمونده!!

+ خواهیش می‌کنم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
گر تو سری، سرک بکش
بایگانی مطالب







طراح اصلی قالب: عرفان ویرایش‌ شده برای میمای دوست‌داشتنی :)